Hybris och galenskaper inom idrottsvärlden - del 1

Foppa drar på sig ett par skridskor - "Han spelar i NHL nästa år". Att han floppade totalt i DM-finalen mot nåt skitlag är redan glömt.

Helena Jonsson vinner VM - Vi är bäst i världen i världens största idrott

Ishockey - anses vara en stor idrott, bara för att vi spelar den i Sverige och i USA med omnejd men är (sett globalt) en flugskit. Frågan är om inte innebandy redan är större?

Innebandy - Att kalla serien för Superligan är väl ett utbrott av kraftig hybris? Ungefär som att kalla andra divisionens hockeyspelare för "Allsvenska spelare". Allsvenskan är fotboll. Glöm aldrig det!

"Alla" fobollslag och hockeylag bygger egna arenor. Jag säger bara "IFK Norrköping", "Leksand", "Malmö hockey".... Många fler aspiranter finns.

Sen vill jag slå ett slag (helst under bältet) mot fanatismen inom lagidrotterna. Numera är kärleken till själva idrotten betydligt mindre än den till laget. Snacka om avgudadyrkan? Jag sa till en Djurgårdare (men det hade funkat på alla fanatiker) för några år sen: "Såg du fotbollsmatchen i går? Den var skitbra!". Svaret blev: "Nej, jag tittar bara på Djurgården - jag är egentligen inte så förtjust i fotboll". Är det konstigt att det är läktarbråk? Idioterna är ju egentligen inte intresserade av matchen, de är där bara för att befinna sig i en grupp av likasinnade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0